sobota, 21 lutego 2015

Co dalej z elektrośmieciami?

W tym tygodniu Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Jak informuje Ministerstwo Ochrony Środowiska, projekt zawiera regulacje wynikające z dyrektywy 2012/19/UE w sprawie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Czego zmiany dotyczą? Oczywiście chodzi o zwiększenie masy zbieranego zużytego sprzętu, co wiąże się z osiągnieciem minimalnych poziomów zbieranych tego typu odpadów, a także ich odzysku oraz przygotowania do ponownego zużycia. I tak:
  1. do końca 2015 roku przedsiębiorca wprowadzający na rynek sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych musi osiągnąć dotychczasowy minimalny poziom zbierania zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych w wysokości minimum 35% masy wprowadzonego na rynek sprzętu w poprzednich 3 latach;
  2. od 1 stycznia 2016 roku do 31 grudnia 2017 roku wprowadzający sprzęt zobowiązany zostanie do osiągnięcia minimalnych rocznych poziomów zbierania zużytego sprzętu nie mniej niż 40% masy sprzętu wprowadzonego do obrotu w poprzednich 3 latach;
  3. w 2018 roku wprowadzający sprzęt zobowiązany zostanie do osiągnięcia minimalnych rocznych poziomów zbierania zużytego sprzętu nie mniej niż 50% masy sprzętu wprowadzonego do obrotu w poprzednich 3 latach;
  4. w 2019 roku wprowadzający sprzęt zobowiązany zostanie do osiągnięcia minimalnych rocznych poziomów zbierania zużytego sprzętu nie mniej niż 55% masy sprzętu wprowadzonego do obrotu w poprzednich 3 latach;
  5. w 2020 roku wprowadzający sprzęt zobowiązany zostanie do osiągnięcia minimalnych rocznych poziomów zbierania zużytego sprzętu nie mniej niż 60% masy sprzętu wprowadzonego do obrotu w poprzednich 3 latach;
  6. od 1 stycznia 2021 roku wprowadzający sprzęt zobowiązany zostanie do osiągnięcia minimalnych rocznych poziomów zbierania zużytego sprzętu nie mniej niż 65% masy sprzętu wprowadzonego do obrotu w poprzednich 3 latach.
To jednak nie jedyne zmiany w ustawie. W celu ograniczenia nielegalnego transportu odpadów nałożono wymóg wobec przewożącego do okazania dokumentów, iż przewozi produkty, a nie odpady. Także pewne regulacje prawne mają ograniczyć nielegalny demontaż ZSEE - obowiązuje zakaz zbierania niekompletnego zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego przez inne podmioty niż PSZOK-i, zakłady przetwarzania, czy odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.
Także zmienia się sposób prowadzenia audytu zewnętrznego, które będą miały na celu sprawdzenie czy organizacje odzysku ZSEE oraz zakłady przetwarzania przestrzegają prawa ochrony środowiska.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz