piątek, 6 lutego 2015

Upcycling z ekonomicznego, ekologicznego i artystycznego punktu widzenia

Nie od dziś wiadomo, że w ekologii drzemie ogromny potencjał ekonomiczny, nie tylko z uwagi na oszczędność surowców, energii czy dbałość o środowisko. Upcyclingowe firmy zdobywają coraz większą popularność a miejsce w tym sektorze jest zarówno dla małych przedsiębiorstw, domowych pracowni jak i większych firm.



Upcykling, w najogólniejszym rozumieniu, to takie przetwarzanie odpadów w wyniku którego powstają produkty o wyższej wartości niż same surowce. Tym różni się od recyklingu, że materiały wykorzystywane, nie są bazą nowych produktów, ale poprzez kreatywne ich zastosowanie stają się nowymi produktami samymi w sobie. Chodzi więc o pewien rodzaj efektu synergii, który uzyskujemy dzięki połączeniu odpadów i twórczych pomysłów. Pojęcie to wywodzi się z książki „Cradle to Cradle: Remaking the Way We Make Things” Williama McDonough’a oraz Michaela Braungart’a.

Jedną ze słynniejszych firm zajmujących się na masową i komercyjną skale upcyklngiem jest TerraCycle. Spółka ta została założona w 2001 r. przez Toma Szaky. Obecnie, jest ona powszechnie uważana za światowego lidera w zakresie zbierania i ponownego wykorzystania odpadów poużytkowych, zwłaszcza tych nienadających się do tradycyjnego recyklingu, np. opakowań po chipsach, sokach czy pastach do zębów. Oferuje atrakcyjne produkty wytworzone na podstawie odpadów zbieranych wspólnie z klientami. TerraCycle specjalizuje się między innymi w efektownych torbach, elementach wyposażenia wnętrz, przyborach szkolnych czy zabawkach.
 Polską reprezentacją w upcyclingowym rynku są sklepy ho-lo i ijoijo, które ukierunkowane są w głównej mierze na produkcję toreb z banerów reklamowych i węży strażackich. Firma ta łączy w wyjątkowy sposób najnowsze trendy wzornictwa z kunsztownym wykonaniem. Cały asortyment powstaje z wysokogatunkowych materiałów pozyskanych ze zużytego sprzętu i materiałów reklamowych. Torby (jak i portfele, plecaki, piórniki) produkowane są w kilkunastu stylach, rozmiarach i kolorach a ich ceny oscylują od kilkudziesięciu do kilkuset złotych i nie odbiegają od wartości markowych produktów powstałych w tradycyjny sposób.
 Na rynku działają z powodzeniem również mniejsze pracownie, choć prawdziwą popularnością cieszą się domowe wyroby produkowane przez entuzjastów rozwiązań upcyklingoych. Produkty mieszczące się kategoriach rękodzieła ekologicznego, Home Made i Do It Yourself przeżywają obecnie prawdziwy rozkwit. Takie wyroby znalazły sobie swoje miejsce nie tylko w Internecie czy na okolicznych jarmarkach ale coraz częściej zakupić można w normalnych, stacjonarnych sklepach. Przekrój asortymentu jest naprawdę różnorodny i nabyć można w zasadzie wszystko: od biżuterii, poprzez ubrania po przedmioty codziennego użytku.
 Upcycling zadomowił się również na dobre w sztuce. Coraz częściej inspiracją dla nowoczesnych artystów są rozwiązania ekologiczne. Coraz częściej również instalacje, obrazy, rzeźby powstają z odpadów. Maski z karnistrów Romuald Hazoumé,  "Głowa byka" Pabla Picassa czy instalacje Franka Gehry-rzeźba wykonana z siodełka rowerowego i kierownicy- to tradycyjne przykłady tego nurtu. Design ekologiczny w sztuce reprezentują również Polscy artyści. Do ciekawych przykładów należą prace Darii Burlińskiej, Kariny Marusińskiej czy Jacka Godlewskiego.
 Upcyclingowe działania firm, rękodzielników czy artystów mają nie tylko ogromny potencjał ekonomiczny. Jest to również bardzo efektywna forma popularyzacji i wirusowego zarażania ekologicznym stylem życia społeczeństwa (wciąż jeszcze) konsumpcyjnego.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz