Recykling baterii galwanicznych
oraz akumulatorów to jeden z bardziej doprecyzowanych w naszym ustawodawstwie
obszar. Większość przepisów jest tak skonstruowana, że nie pozostawia pola do wolnej
interpretacji czy nadużyć. Spełnienie tak szczegółowych wymagań przysparza
obecnie wielu trudności zwłaszcza mniejszym przedsiębiorcom, głównych adresatów
restrykcji.
Odpady w postaci zużytych baterii
i akumulatorów to bardzo problematyczny obszar z uwagi na rozproszony charakter
miejsca ich powstawania. Choć od kilku lat w tym zakresie prowadzona jest
prężna kampania edukacyjna a zbiórki baterii prowadzone są w większość placówek
publicznych wciąż duży ich odsetek ląduje na zbiorowych śmietnikach komunalnych
zagrażając tym samym całemu środowisku.
Ustawodawstwo w zakresie ochrony
środowiska przed szkodliwym oddziaływaniem baterii i akumulatorów nakazuje selektywną zbiórki
zużytych egzemplarzy w celu dalszego ich przetwarzania i poddania recyklingowi. Jednocześnie
obowiązuje martwy jak dotąd zakaz umieszczania takich odpadów w tym samym pojemniku wraz z innymi
śmieciami.
Przyjęte w Polsce normy prawne
określają obowiązek recyklingu baterii i akumulatorów oraz minimalne jego poziomy (wynoszą
one odpowiednio: dla zużytych
baterii i akumulatorów kwasowo-ołowiowych– 65% ich masy, dla baterii i
akumulatorów niklowo-kadmowych 75% oraz 50 % dla pozostałych). Powyższe
regulacje skierowane są do przedsiębiorców, którzy wprowadzają do obiegu
baterie i akumulatory jak i sprzęt zasilany na ich podstawie.
Obowiązek ten dotyczy w
szczególności zorganizowania i sfinansowania zbierania, przetwarzania,
recyklingu i unieszkodliwiania oraz właściwego gospodarowania zużytymi
bateriami i akumulatorami jak i raportowania poziomów recyklingu. Ponadto,
przedsiębiorców obliguje się do posiadania umów w formie pisemnej na odbiór
takich odpadów jak prowadzenie ewidencji według zestandaryzowanego
oprogramowania.
W przypadku gdy przedsiębiorca
nie zdoła wypracować narzuconych poziomów podlega karze w postaci tzw. opłaty
produktowej, która jest naliczana w zależności od rodzaju baterii i różnicy
pomiędzy wymaganym a wypracowanym poziomem ich zbiórki. Niezależnie od
uzyskanych poziomów należy również uiścić opłatę (0,1% dochodów) na cele
publicznych kampanii edukacyjnych prowadzonych w tematyce recyklingu baterii.
Zasada rozszerzonego obowiązku odpowiedzialności za
prawidłowe zbieranie i przetwarzanie zużytych baterii i akumulatorów
zaadresowana jest w szczególności do producentów wprowadzających do obiegu taki
sprzęt. Niejednokrotnie poziom trudności i z góry oszacowana efektywność
przewyższa możliwości przedsiębiorców, zwłaszcza tych mniejszych
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz